VERSLAG // Loop van links het podium op

NEUROMARKETING en SPREKEN IN HET OPENBAAR; Hoe spreek je het onderbewuste van je publiek aan, om een bepaalde actie in gang te zetten. Tijdens de ZIJN/HEBBEN/ WILLEN-training, is een vast onderdeel ,een gastcollege van een gastdocent. Ditmaal was Tim Zuidgeest op bezoek, met een gastcollege neuromarketing.

Schermafbeelding 2018-02-27 om 16.51.09Geworteld in de consumentenpsychologie, laat Tim verrassende psychologische principes los in het landschap van presenteren én het wereldwijde web. Hij is gegrepen door inzicht, gedreven door techniek.

Zijn talk was een inkijk in de wereld van neuromarketing. Hoe gebruiken grote, corporate bedrijven neuromarketing en wat kunnen wij als podiumbeesten hiervan leren?

Het koopgedrag in een online webshop wordt beïnvloed door kleur, positie, lettergrootte en o.a. het aantal karakters bij de prijsstelling.  Maar ook de kijkrichting in advertenties, van de modellen heeft invloed op ons koopgedrag (altijd kijkend naar daar waar de focus moet liggen). Inspirerend, maar behalve een paar toepassingen op je slides, heb je als spreker hier weinig aan. Kijk de video ‘Visuele Hulpmiddelen; doe het niet!’ voor meer hierover.

Het werd pas interessant, toen we de praktijk indoken. In de lift in ons geval. Hoe beïnvloed het gedrag van de eerste passagier, het gedrag van de rest die instapt?

Conditionering heet dit in consumentenpsychologie. Meer weten over conditionering? Kijk een aflevering van Mindf*ck op NPO gemist. (vanaf min 22). 

Conditionering heeft direct invloed op spreken in het openbaar. Hoe jij je gedraagt, zo zal het publiek zich hoogst waarschijnlijk ook gaan gedragen. Schuw, zenuwachtig en gespannen? Of open en energiek? Verder heeft onderzoek aangetoond, dat wanneer een spreker van links het podium op komt lopen, dit een positiever gevoel geeft bij het publiek, dan wanneer deze van rechts komt oplopen. Verder werd extreem duidelijk dat wij als mensen niet doen wat we zeggen, en niet zeggen wat we doen. 5% van ons gedrag is bewust, 95% van ons gedrag is onbewust. Meer onderzoek is nodig om te begrijpen hoe massa-beïnvloeding in marketing op het podium is toe te passen. Maar hoe meer je dus het onderbewuste van je publiek weet aan te spreken, en ze weet aan te zetten tot concreet gedrag, hoe groter de kans dat ze meebewegen in de richting die jij wilt.

Kortom, de complexe wereld van het onderbewuste houdt menig marketeer bezig, evenals menig spreker. Want hoe doe je wat je zegt, als spreker, en zeg je wat je doet. Weet in ieder geval, dat rechtop gaan staan, tijdens een presentatie, zich vooral richt op het 5% bewuste.